My Health Mart is an online, healthcare website. It provides easy-to-read, in-depth, authoritative medical information for users via its robust, user-friendlyweb site. Since 2006, MyHealth-mart.com has provided the latest news and information about Health News, Diet & Nutrition, Sexual Health, women's Health, Men's Health, Children's Health, Cancer Center, Disease.
Position: Home>Men's Health>
A drink may help men's high blood pressure - Heart Health - MSNBC.com
Source: MSNBC NEWS Author: MSNBC NEWS Published date: 2007-01-13  

Daily drink may help men's high blood pressure

Moderate alcohol use again linked to reduced chance of heart attack

WASHINGTON - Men with high blood pressure are usually advised to avoid alcohol, but U.S. and Dutch researchers said on Tuesday that a drink or two every day may reduce their chances of a heart attack.

The study of 11,000 men supports other research that shows small-to-moderate amounts of alcohol can lower the risk of heart disease, by increasing the levels of high density lipoprotein, or "good" cholesterol, and by making blood less likely to clot.

Drinkers in general have a bigger risk of high blood pressure, and heavy drinking raises the risk of early death overall, including from heart disease. But many studies have shown that moderate drinkers may be healthier.

The team at the Harvard School of Public Health, Beth Israel Deaconess Medical Center and Wageningen University in the Netherlands wanted to see if men with high blood pressure, who are generally advised not to drink, might safely enjoy a little wine, beer or spirits.

 Click for related content

Why red wine may be good for your heart

They analyzed data from 11,711 health professionals taking part in a long-term survey between 1986 and 2002.

The men who had one or two drinks a day had lower rates of fatal and nonfatal heart attacks than the others. But their overall death rate was not lower.

Don't overindulge
Men who had three drinks or more a day on average were not protected.

"Men diagnosed with hypertension probably get a lot of advice on how to change their lifestyle, physical activity and diet," said Joline Beulens, who led the study. "This study indicates that if they drink alcohol in moderation they may not need to change their drinking habits."

Beulens, visiting Harvard from Wageningen, said two drinks appear to be the limit -- something found in other studies. "So our findings are not a license for men with hypertension to overindulge," she added in a statement.

"Because excess alcohol intake clearly increases blood pressure, many men with hypertension are counseled not to drink, but our results suggest that may not be necessary if men drink safely and responsibly."

Writing in Tuesday's issue of the Annals of Internal Medicine, the researchers noted that they only studied male health care professionals, so it is not clear whether the findings apply to women or men in different occupations.

Copyright 2006 Reuters Limited. All rights reserved. Republication or redistribution of Reuters content is expressly prohibited without the prior written consent of Reuters.

[back to top] [Print This Article] [Close]  
Top Stories
Low testosterone may be sign of severe illnessMen with depleted hormone levels have high
9 most popular plastic surgery fixes for menChin tucks and calf implants? More guys gett
WEDNESDAY, June 7 (HealthDay News) -- New animal research suggests that a naturally pro
FRIDAY, June 16 (HealthDay News) -- A glass or two of orange, grapefruit or other citr
WEDNESDAY, June 21 (HealthDay News) -- Androgen deprivation therapy, an effective but
THURSDAY, June 22 (HealthDay News) -- An unexpectedly high number of troops serving in
Related
WEDNESDAY, June 7 (HealthDay News) -- New animal research suggests that a naturally pro
9 most popular plastic surgery fixes for menChin tucks and calf implants? More guys gett
Circumcision cuts STD risk, major study shows25-year study finds substantial benefit to
FRIDAY, June 16 (HealthDay News) -- A glass or two of orange, grapefruit or other citr
WEDNESDAY, June 21 (HealthDay News) -- Androgen deprivation therapy, an effective but
Scientists develop male birth control pillSingle dose, hormone-free drug prevents ejacul
Guys, eat fruits and veggies to improve fertilityMen who don't get enough produce have l
THURSDAY, June 22 (HealthDay News) -- An unexpectedly high number of troops serving in
 
Home | News | Diet & Nutrition | Sexual Health | Women's Health | Men's Health | Children's Health | Cancer | Disease
Note: This site does not provide medical or any other health care or fitness advice, diagnosis, or treatment. The site and its services, including the information above, are for informational purposes only and are not a substitute for professional medical or health advice, examination, diagnosis, or treatment. Always seek the advice of your physician or other qualified health professional before starting any new treatment, making any changes to existing treatment, or altering in any way your current exercise or diet regimen. Do not delay seeking or disregard medical advice based on information on this site. Medical information changes rapidly and while MyHealth-Mart and its content providers make efforts to update the content on the site, some information may be out of date. No health information on MyHealth-Mart, including information about herbal therapies and other dietary supplements, is regulated or evaluated by the Food and Drug Administration and therefore the information should not be used to diagnose, treat, cure, or prevent any disease without the supervision of a medical doctor.
© copyright reserved by MyHealth-Mart.com 2007-2008